- Мамо, чому ми – такі, а не інакші?
- Нормальні ми з тобою, доню. То, бач,
норми тепер
інакші. Жаль…
Бо то норми тепер – ненормальні…
Жанна Куява (із «Дерева,
що росте в мені…»)
У
кожному із нас, ще в дитинстві, з допомогою батьків чи найближчих сусідів, а чи
то друзів та місцевості, в якій живемо, або й під сумарним впливом усіх
ситуацій і чинників, закладається певна система принципів і поглядів, якими ми
керуємося упродовж нашого життя. Своєрідний внутрішній стержень, який із кожним
днем і роком або наповнюється енергією та досвідом, або, навпаки, згасає і тліє
в душі невизначений період часу. Дерево, яке пускає коріння в кожному з нас, яке
здатне або забуяти розкішним цвітом і зеленню, або, під тягарем обставин і
слабкої сили волі, зламатися, так і не розквітнувши на повну…
Саме цієї проблеми торкається роман
української письменниці, журналістки та літературного критика Жанни Куяви «Дерево, що росте в мені».
Його авторка представила на цьогорічному «Книжковому форумі видавців» у Львові.
Від міжнародного літературного конкурсу «Коронація слова» твір одержав нагороду
за психологічну глибину та розкриття міжособистісних стосунків. Письменниця
Роксолана Сьома так сказала про ідею роману: «До кожної людини приходить щастя.
Треба тільки дочекатися його. Бо інакше знищуєш у собі те істотне, заради чого,
здається, і пришов у цей світ…Цей роман про межу людського болю та терпіння, про
пошук самого себе, про безграничну, аж до самопожертви, любов…»
Головна героїня твору Чеслава тяжко переживає втрату коханого
Андрія, з яким у них ось-ось мало бути весілля, та й сама не бачить сенсу жити.
Тому у лікарняній їдальні залишає записку, в якій зізнається: «…життя я любила
найбільше. Та воно полюбити мене чомусь так і не змогло…Жаль, що вийшла в нас
нерозділена любов…» Ці слова, написані синім чорнилом на надірваному аркуші,
знаходить пацієнт Сава Нагорний і
швидко впізнає його «авторку». Довгокоса, тендітна, заплакана і задивлена у
вікно на дивака із дитиною, який вже кілька днів поспіль отак і сидить із
немовлям у бесідці, перебуваючи рясний дощ, одягнена у довгу вишиту сорочку, дівчина,
яка безкінечно хлипає і не може вимовити слова, русалка, як назвав її хлопець…
Зараз вона перебуває у клініці, де лікує
алергію. Від сезонного її прояву страждає і Сава. Викликати на відверту
розмову, та навіть на будь-яку розмову, з першого разу дівчину не вдається,
проте через кілька днів вона сама розповідає хлопцеві про своє нещасливе
кохання, про матір Ярину, яка, незважаючи на свій маленький зріст і каліцтво,
все ж, зуміла народити її на світ, про те, як їй хотілося би потурбуватися про Матвія Доброжанського, який став
удівцем і не може змиритися із втратою своєї дружини, тому і мерзне на холоді з
немовлям на руках...
Жанна Куява |
Слухаючи правдиві і такі жалісливі речі,
Сава віднаходить у цій дівчині дещо незбагненне, загадкове і таке рідкісне
тепер, у світі, який поступово нівелює моральні вартості: вміння бути щирою,
здатність жертвувати собою заради інших, нехай і незнайомих людей, глибину
думок, а також – незвичайну родимку на обличчі у вигляді серця. «Чеся вірила,
що її родимка солодка. Щоправда, відчути той предобрий смак зможе лише той, хто
покохає її всім серцем…», – так мовиться у книзі про незвичайну помітку, яка
передалася дівчині від батька…Можливо, Сава і не помічає, як своїми згадками
про розмови із Чеславою, про її пронизливий
погляд, дає життя новій історії кохання. Проте розуміє, що зараз не найкращий
момент для початку відносин, оскільки на нього чекає Ліліана, з якою Сава має одружитися. Проте чи так віддано чекає,
оскільки останнім часом зовсім не має настрою розмовляти із ним, байдуже
запитує про здоров'я і так само ж відповідає на його запитання, а нещодавно,
сказавши Саві, що не піде на весілля до сільської подруги, все ж, пішла і
навіть дозволила провести себе Кольці Мальованому, якому в ту ж таки ніч і
віддалася?.. Зганьбила себе Ліліана на все село, при тому, та Ліліана, яка
думала, що варта найкращого, та, заради якої можна було би чекати і цілу
вічність…
Тим часом Чеслава навідується до батька
з дитиною, які черговий день сидять у бесідці перед лікарнею, бавиться із
маленькою Ярославкою, названою на честь матері. У той час до білокосої дівчини навідується
і Ярина – матір Чеслави. Маючи
нелегке дитинство, переживши смерть батьків-пияків через пожежу у власному
домі, відшукавши справжнє, хоч і також не надто щасливе кохання – незрячого Ярослава, вона вміла триматися за життя
і, незважаючи на його несправедливість, все ж, радіти йому. Та зараз найбільше
переживала за дочку, і не лише тому, що вона не зможе забути милого, хоч і вже
покійного Андрія, а те, що покидає їхній дім, оскільки їй запропонував
одружитися Матвій Доброжанський – багатий експериментатор, для якого Чеслава
стала черговою маріонеткою…
Повіривши у щиру любов, заради чоловіка
вона кардинально змінює своє життя: біляві довгі коси вмить перетворюються на
темні короткі пасма, зі столів зникають вишиті скатертини і серветки, зі стін –
образи, тому і молитися немає на що і до кого, і Чеслава забуває про такий
щоденний ритуал. Правда, кожного дня вона телефоном і мисленнєво спілкується зі
своїм добрим знайомим Савою, відкриваючи йому свій біль та переживання…Доходить
навіть до того, що передачі від мами у вигляді закруток і по-сільському
приготовлених страв ідуть мало не на смітник, тому доводиться Чеславі насилу їх
їсти і дякувати…Критика, яка стає щодня сильнішою та неаргументованою, докори
за дивну поведінку та психологічний удар на двадцять третє день народження в
озвученому Матвієм: «Вимітайся! Ми розлучаємося!» – остаточно ламає дерево, яке
так плекала у собі Чеслава…
Вона повертається до материної хати –
знесилена і порожня, її нудить від самої себе, від думки про те, що зміни, які
вона зробила для свого екс-чоловіка, так і залишилися неоціненими та звелися
нанівець…У таку важку хвилину на допомогу їй приходить Сава, в обох знову
починається алергія і двоє вважають це знаком: можливо, саме їм і судилося бути
разом? А сам Матвій закрутив із довгоногою блондинкою, яка так любить одягатися
у яскраві кольори та думає, що гідна найкращого. Чи не Ліліаночка Савина, бува?
І справді – вона! Ось так і переплелися життєві стежки
персонажів. Проте – це не повний їх перелік: є тут і дядько Микола, який
картає себе за те, що не зумів вберегти єдину дочку, і баба Секлетка, яка
вправно вишиває сорочки, і Маріанна Мальована, яка була еталоном краси
невеличкого села Полотнища і яку Доброжанський обрав черговою жертвою
експерименту, і тато незрячого Ярослава Євген Нічийний, який усе життя
присвятив обом слабким синам, і Трійця-художник, якому вдавалося малювати
справжні шедеври, і Зіна, яка хотіла забрати в Ярини її щастя та інші, які
стали складовою зовсім непростої історії…
Сама книга складається із шести
розділів, в яких одна за одною, у логічній послідовності, із ретроспективами,
розповідаються події, які склали пазл сюжету. Мова книги легка, ненав’язлива,
проте багата. Наприклад, про розкішне волосся дівчини авторка пише так: «...здавалося,
що воно виростає із непроглядних віконних шиб, в'юнко стелиться, сягає
самісінької лиштви (краю сорочки), скидаючись на блідо-рожевий зорепад пишного
суцвіття клематиса (витка рослина, яка цвіте)…» А от цікавість «…усе більше
розбирала Саву, закутавши його у сповиток, наче новонародженого дітвака, ще й
довгеньким опаском довкруж в'ялого стану закріпивши », тоді як Чеслава «…далі
продовжила зашивати дірки завіконня голками печального взору»…
Мабуть, девізом книги є слова: «Щастя
приходить до найтерплячіших». Проте, щоб його дочекатися, завжди потрібно дбати
і про внутрішній світ, плекати його, не зраджувати йому, примножувати для нього
лише корисні риси та не забувати, для чого саме живеш.
Юлія Девда
Немає коментарів:
Дописати коментар