Сторінки

вівторок, 16 липня 2013 р.

ЗА ВАУЧЕРОМ, КОМПЕНСАЦІЄЮ І ПЕРШИМ РОБОЧИМ МІСЦЕМ...ЩО НОВОГО ПЕРЕДБАЧАЄ ЗАКОН УКРАЇНИ "ПРО ЗАЙНЯТІСТЬ НАСЕЛЕННЯ"?




Закон України «Про зайнятість населення» Верховна Рада ухвалилкт ВР разом із суттєвими змінами вийшов на півсотні сторіи розуміють люди, які бажають працевлаштуватися, основні нововведення Закону? Як він сприятиме загальній ситуації зайнятості суспільства? Що таке ваучер, хто увійшов до кола зайнятих осіб, які новації чекають на молодь? Відповіді на ці та інші запитання ми дізнавалися у директора Косівського центру зайнятості Василя Цимбалюка та разом із цим намагалися пояснити головні моменти нового закону доступними для населення словами. «Завдання Президента України, щдо реалізації нового Закону України «Про зайнятість населення» спрямовують нас на пошук ефективних механізмів регулювання ситуації на ринку праці. Спеціалісти районної служби зайнятості ведуть постійний діалог із роботодавцями, роз’яснюють їм необхідність подання до центрів зайнятості даних про всі наявні вакансії. Наше завдання – комплектація усіх вакансій через центр зайнятості.


Розмову ми розпочали із невеличкої екскурсії центром зайнятості. Для нас її провела головний спеціаліст юрисконсульт Ганна Ілюк. Це, як вважає вона, для того, щоб людина, яка звертатиметься в центр зайнятості з метою пошуку роботи, краще знала його функціонування. При вході до установи громадянин звертається до диспетчера, який спрямовує у певний відділ, залежно від того, із яким питанням завітала особа. На стендах, що у холі, розміщується перелік вакансій, які на сьогодні готовий запропонувати центр зайнятості. Важлива ланка установи – відділ із працевлаштування, де людина отримує індивідуальну консультацію. Якщо особа бажає пройти професійне навчання чи перекваліфікуватися, їй слід звернутись у відділ активної підтримки безробітних. У відділі взаємодії з роботодавцями особа, яка хоче запропонувати робочі місця кваліфікованим кадрам, одержує послуги, наприклад, такі як підбір працівників чи реєстрацію трудових угод із ними. «Окрім роботодавців нашого району, ми співпрацюємо із роботодавцями цілої України», - зазначає начальник відділу Зоя Кахнікевич. Щотижня для усіх спеціалістів центру зайнятості проводять навчання – круглі столи та семінари, на яких детальніше роз'яснюють нове законодавство. Це потрібно для того, щоб під час надання індивідуальних послуг вони розуміли, як застосовувати закон «Про зайнятість населення» та інші нормативно-правові акти.

 Після ознайомлення з основними етапами реєстрації особи та пошуком відповідної вакансії у центрі зайнятості (далі – ЦЗ), ми почали розмову стосовно актуального на сьогодні ЗУ «Про зайнятість населення» (Далі – закон, законодавство, нормативно-правовий акт, ЗУ, документ).


1. Кор.: Василю Дмитровичу, скажіть, будь ласка, які проблеми покликаний вирішити Закон України «Про зайнятість населення»?


- Головними акцентами новоприйнятого ЗУ є заходи, які сприяють працевлаштуванню населення та зменшенню рівня безробіття. Документ впровадив стимули для роботодавців, щоб їм було вигідно створювати нові робочі місця та новації стосовно працевлаштування молоді. Також закон передбачає підвищення конкурентоспроможності людей зрілого віку та зменшення рівня тіньової зайнятості. 


2. Кор.: Які категорії громадян мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштування?


 - Згідно статті 14, до них належать діти-сироти та діти, які позбавлені батьківського піклування; особи, яких звільнили після відбуття покарання або примусового лікування; молодь, яка закінчила або припинила навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних чи вищих навчальних закладах, звільнилася зі строкової або альтернативної служби; особи, яким до настання права на пенсію за віком залишилося 10 і менше років; інваліди, що не досягли пенсійного віку; один із батьків, або особа, яка замінює їх та виховує або утримує без одного подружжя дитину віком до 14 років, дітей віком до шести років або дитину-інваліда. Конкретно до цього запитання, у перелік входять особи, яким виповнилося 15 років, та які за згодою одного з батьків або особи, яка їх замінює, можуть, як виняток, прийматися на роботу.


 3. Кор.: Які види компенсації передбачає Закон для роботодавців?


 - Право на неї має роботодавець, який працевлаштовує на нове робоче місце строком не менше, ніж на два роки за направленням ЦЗ осіб , зазначених вище. Компенсацію виплачують і тим роботодавцям, які є суб'єктами малого підприємництва і також працевлаштовують зареєстрованих безробітних осіб у пріоритетних видах діяльності строком не менше, ніж два роки. Також стаття 24 передбачає компенсацію тим роботодавцям, які упродовж 12 календарних місяців створювали нові робочі місця, працевлаштовували на них працівників і протягом цього періоду щомісяця виплачували заробітну плату в розмірі не менше, ніж три мінімальні. Їм компенсують фактичні витрати у розмірі 50% суми нарахованого єдиного внеску. Якщо роботодавець зменшує штат працівників і зарплатню, то втрачає право на компенсацію. У разі звільнення працівника, за якого виплачувалася компенсація, сума виплачених коштів повертається в повному обсязі до бюджету Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування (далі – Фонд) та Фонду соціального захисту інвалідів.


4. Кор.: Хто і як розраховує квоту підприємствам, установам та організаціям з чисельністю понад 20 штатних працівників?


 - Згідно з новим законом, роботодавець самостійно розраховує квоту у розмірі  5% середньооблікової  чисельності штатних працівників за попередній календарний рік. У разі необґрунтованої відмови у працевлаштуванні таких осіб з нього стягується штраф у двократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення.


5. Кор.: Розкажіть ширше про держамолоді. Які новації ввели для неї?


 - Новий закон передбачає державну підтримку молоді, яка отримала професійно-технічну або вищу освіту, в забезпеченні першим робочим місцем шляхом виплати роботодавцю компенсації єдиного соціального внеску. Це стосується і молодих осіб з інвалідністю. Студенти мають право на проходження стажування у роботодавців на термін, який не перевищуватиме шести місяців на умовах строкового трудового договору. Слід наголосити на тому, що закон передбачає внесення запису про стажування до трудової книжки. Молодим спеціалістам, які вирішили працювати за здобутою професією у сільській місцевості та уклали трудовий договір не менше, ніж на три роки із підприємствами, що розташовуються там, передбачається надання житла та одноразової допомоги у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати.


   6. Кор.: Яким є порядок укладання договору про стажування студентів вищих і професійно-технічних навчальних закладів?


 - Навчальні заклади разом із підприємствами надають студентам інформацію про можливість стажування. Ця функція не поширюється на студентів вищих медичних навчальних закладів та інтернів, курсантів (слухачів, студентів) вищих військових навчальних закладів і підрозділів, на курсантів і слухачів МВС і МНС.


 7. Кор.: Які документи має пред'явити той, хто бажає набути досвіду з обраної професії?


-         Студент вищого чи учень професійно-технічного навчального закладу подають керівникові підприємства заяву, копію паспорта, копію документа про освіту і копію реєстраційного номера облікової картки платника податків.


8. Кор.: Як сприяє центр зайнятості тим особам, які бажають займатися підприємницькою діяльністю?


 - ЦЗ надає безоплатні індивідуальні і групові консультації стосовно питань організації та провадження підприємницької діяльності. Якщо таке бажання виявила безробітна особа із числа застрахованих осіб, їй виплачується одноразова допомога по безробіттю для організації такої діяльності.


9. Кор.: Одним із найсуттєвіших нововведень Закону «Про зайнятість населення» є одержання громадянами ваучера. Що це, хто має право його отримати і які функції він виконуватиме?


 - Ваучер – це документ встановленого зразка, що дає особі право на перепідготовку , підготовку на наступному освітньо-кваліфікаційному рівні, спеціалізацію, підвищення кваліфікації у навчальних закладах чи у роботодавця. Він підвищуватиме конкурентоспроможність громадян, вік яких перевищує 45 років. Кабінет Міністрів України затвердив спеціальний  порядок видачі ваучерів. Право на його одноразове отримання мають особи, віком старше 45 років і страховий стаж яких становить не менше 15 років. Вони повинні мати вищу або професійно-технічну освіту. Особи із загальною освітою не підпадають під цю категорію і не мають права отримати ваучер.


До розмови про отримання ваучера долучився начальник відділу активної підтримки безробітних Юрій Думенчук:



 - Суттєвим є те, що ваучер можуть отримати як особи, що працюють, так і ті, що зареєстровані у центрі зайнятості і ті, які не перебувають на обліку ЦЗ і не працюють. Ваучер надає можливість перекваліфікуватися на іншу професію або підвищити кваліфікацію за тією спеціальністю, яку особа здобула раніше. Вартість ваучера встановлюється у межах вартості навчання, але не може перевищувати десятикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатних громадян. Оплату здійснює Фонд, на випадок безробіття. Скористатися ваучером особи можуть упродовж 90 календарних днів. На сьогодні в Косівському районному ЦЗ ваучер на здобуття професії отримали 14 осіб. Щодо професій (спеціальностей), якими бажає оволодіти людина, є перелік професій, які затвердив Кабінет Міністрів. Ми подавали  пропозиції, щоб його розширити, але поки що ми не можемо вийти за встановлені межі.  


10. Кор.: Які нововведення  містить Закон щодо організації та фінансування громадських та інших робіт тимчасового характеру?


 - Порядок організації громадських та інших робіт тимчасового характеру затверджує Кабінет Міністрів України. Види громадських робіт визначають місцеві державні адміністрації, виконавчі комітети сільських, селищних і міських рад. Фінансування здійснюють пропорційно за рахунок коштів місцевих бюджету та Фонду.


11. Кор.: Як співпрацюватиме служба зайнятості із посередниками у працевлаштуванні?


 - Закон запровадив регулювання діяльності посередників у працевлаштуванні. Вперше передбачається співпраця з органами Державної служби зайнятості України, подання звітності про їхню діяльність, ведення обліку ДСЗУ. 


12. Кор.: Яких вимог повинен дотримуватися роботодавець при застосуванні праці іноземців та осіб без громадянства в Україні?


 - Підприємства, установи та організації мають право на застосування праці цих категорій осіб на підставі дозволу, строком на один рік. Його видають роботодавцю за умови відсутності в регіоні кваліфікованих працівників, які спроможні були б виконувати відповідну роботу. Якщо роботодавець цього не дотримується, то з нього стягують штраф за кожну найману особу у 20–кратному  розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення.


13. Кор.: Новий Закон розширив права безробітних. На які з них потрібно звернути особливу увагу?


 - Потрібно зазначити, що статус безробітного може одержати особа працездатного віку до призначення пенсії, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів і готова чи здатна приступити до роботи; інвалід, який не досяг пенсійного віку та отримує пенсію по інвалідності або соціальну допомогу; особа, молодша 16-річного віку, яка працювала і була звільнена через зміни в організації виробництва і праці. Наголосимо на тому, що статус безробітного надають особам за їх особистою заявою, у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у ЦЗ, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування.  


14. Кор.: Як розуміти термін «часткове безробіття» і хто має право на допомогу по ньому?

 - Згідно статті 47 цього закону, часткове безробіття - це зупинення виробництва на підприємстві або в цеху, дільниці із замкнутим циклом виробництва, що має невідворотний і тимчасовий характер, триває не менше трьох і не перевищує шести місяців та не залежить від працівників і роботодавця. На щастя, проблеми «часткового безробіття» у нашому районі немає. Здебільшого вона існує у великих містах, на заводах, фабриках. Якщо б на Косівщині це було, то допомога таким людям нараховувалася б за кожну годину, на яку працівникові скоротили передбачену законодавством тривалість робочого часу.




15. Кор.: Які необхідні документи повинна мати при собі особа, яка має намір зареєструватися у центрі зайнятості?


 - Реєстрацію проводять при наявності паспорта громадянина України або тимчасового посвідчення громадянина України, ідентифікаційного номера платника податків, трудової книжки (цивільно-правового договору, диплома або іншого документа про освіту). Інвалід додатково пред’являє пенсійне посвідчення і подає довідку огляду МСЕК та індивідуальну програму реабілітації. Випускники ВНЗ, які навчалися за державним замовленням, подають довідку про надання можливості самостійного працевлаштування, члени особистих сільських господарств (далі – ОСГ) – довідку про припинення ведення ОСГ або вихід із такого господарства, видану сільською, селищною або міською радою за місцезнаходженням земельної ділянки.

Підбиваючи підсумки нашої розмови, Василь Дмитрович наголосив на тому, що одними з основних напрямків у роботі центру зайнятості є посилення захисту найбільш уразливих категорій населення, зокрема молоді, людей з інвалідністю, співпраця з органами влади, місцевого самоврядування та роботодавцями щодо вирішення проблем безробіття.





Юлія Девда

Немає коментарів:

Дописати коментар