Хіба тоді пожежники не гасили пожеж
замість того, щоб розпалювати їх?
Може, книжки нам хоч трохи допоможуть,
може, хоч завдяки їм ми не повторимо тих самих
жахливих помилок!?
Рей Бредбері, «451 ̊за Фаренгейтом»
За версією сайту «Територія твого розвитку»
(http://terytoriya.com.ua/index.php/rekomendatsiji/knigi/87-proti-sistemi-10-knig-yaki-dopomozhut)
, ця книга увійшла в одинадцятку найкращих літературних шедеврів, яких об'єднує
гасло «Проти системи!»… Густонаселені мільйонні мегаполіси із потягами, що летять
повз тебе на шаленій швидкості; будинки,
стіни яких є проекціями телебачення, що мимоволі засмоктує у свій простір та
здатне вносити у модерні сірі будні, начебто, трохи кольору – того, в якому
кожна гранула підпорядкована меті зазомбувати до забуття про тих, хто існує
навколо…Так, саме існує, а не живе, оскільки остаточно відібрано право людини
на власну думку та розвиток індивідуального, а саме суспільство, яке так і
бажало, стало на шлях цілковитої дегіталізації (оцифрування), щоб освоїти не
лише новітні форми бачення навколишнього світу, а й під тиском тоталітаризму втратити
власну філософію, згубити сенс життя та знищити особисті духовні вартості…


Сліпо доручення верхівки виконує і Гай,
здається, такий же затятий ворог книг. Та одного вечора, коли він зустрічає
«божевільну», як вона сама себе називала, Кларису, його життя докорінно
змінюється. Своєю наївністю, незвичайним і рідкісним поглядом на життя в
осучаснену епоху та при соромленням Гая у тому, що він ні в кого не закоханий,
вона допомагає зрозуміти йому те, що, спалюючи книги разом зі своїми
поплічниками, він чинить неправильно. Думка засідає у душі героя та
вкорінюється у свідомість ще глибше тоді, коли бригада спалює разом із книжками
жінку, що відмовилася виходити зі свого дому. А чому ні в кого не закоханий? Та
ні, закоханий, принаймні, був. Дружина Мілдред
стала частиною «стадного» суспільства, їй цілком вистачає океану музики, в
якому вона щомиті плаває за допомогою «черепашок» у вухах (мабуть, навушників)
і «родичів», які з'являються на стінах і
безупину веселять жінку. Гай давно став лише для неї соціальним організмом, а
от він, виходить, живе з мумією, якій і кілька слів промовити нелегко, бо
заполонена благами цивілізації. Саме вона зателефонує пожежникам і видасть
свого чоловіка, який, виявляється, після кожного розпалювання вогню, вмудрявся
прихоплювати із собою по примірнику та додавати його до інших, схованих у
вентиляційному люці. Та виявляється, Монтег має прихильника: професор Фебер також не у захваті від
авторитарного устрою суспільства, яке в гонці за знищенням вартостей, тому і
підтримує Гая у його поглядах, а також надає притулок тоді, коли за чоловіком
вчиняють масштабну погоню з десятками вертольотів і механічним псом. Винним
Монтег стає не тільки у тому, що впродовж тривалого часу переховував книги, а й
тому, що пустив вогонь у пожежників, одним з яких був Бітті – товариш, а згодом
– запеклий ворог та людина, яка жорстко знущалася із поглядів Гая стосовно
вартості книг. Спіймати сміливця не вдалося. Він
пристає до відлюдників, які шанують книги, а улюблені знають напам'ять. Саме вони є уособленням тих людей, в яких
залишилася тверда воля сказати «ні», тих, які розуміють негативний вплив епохи
на нівелювання необхідних життєвих речей, таких як спілкування та читання
улюбленого, того, яке здатне просвітлювати і розширювати світогляд…


«Хіба
книги – це всього-на-всього пожовклий папір, чорні букви й пошарпані
обкладинки?»
- ставити це запитання перед собою, як і автор роману, повинен кожен, хто,
бодай, цікавиться книгами, а через брак часу не може їх прочитати. Але хіба
варто марнувати хвилини, години, дні чи роки життя на пусті й немилі серцю справи? Можливо, у різноманітті літератури,
нам, все-таки, вдасться віднайти саме свою: ту, яка надихатиме, збагачуватиме та
навчатиме життю? Задумаймося, поки не пізно, оскільки так не хочеться, щоб
збулися прогнози одного із найвідоміших американських письменників-фантастів.
Адже й у фантастиці є своя доля правди…
Юлія Девда
Немає коментарів:
Дописати коментар